-

przemsa

Nie ma przypadków, są tylko przypadki ciężkie

Z lektury różnych prawicowych fanzinów i blogów wiem, że Aleksander Gorczakow mawiał, iż nie wierzy w niezdementowane informacje, a Ksiądz Bronisław Bozowski, że nie ma przypadków, są tylko znaki.

Wspominam o tym teraz, ponieważ w sprawie pożaru Katedry Notre Dame już chyba oficjalnie zdementowano spekulacje, jakoby niekoniecznie musiał to być nieszczęśliwy wypadek, a co do znaków natomiast… No właśnie. One są właśnie pretekstem do napisania tej notki.

Nie chcę się upierać, że uwielbiamy dopatrywać się głębszych znaczeń we wszelkiego rodzaju – zwłaszcza gwałtownych – zdarzeniach, ale nie będzie raczej przesadą stwierdzenie, że często gdzieś tam w środku czujemy, że coś jednak może być na rzeczy i niewykluczone, że to co się właśnie stało, wcale nie było przypadkiem. Myślimy tak, ale też zaraz myśl tę – jako nieracjonalną – odrzucamy.

Nie inaczej jest w sprawie Katedry Notre Dame, która bardzo mocno wczoraj ucierpiała. Do tego stopnia, że zniszczeniu uległa nawet jej czterdziestometrowa iglica.

Wszystko to wydarzyło się na początku Wielkiego Tygodnia w kraju, o którym powiedzieć, że jest zlaicyzowany to jak nic nie powiedzieć. Wystarczy przypomnieć, że już blisko trzydzieści pięć lat temu papież Jan Paweł II podczas pielgrzymki pytał – bynajmniej nie spodziewając się jakiejś uspokajającej odpowiedzi - „Francjo, najstarsza córko Kościoła, co zrobiłaś ze swoim chrztem?”. Sam w dwa tysiące ósmym zwiedzając Montpellier lub Avignon wszedłem do kościoła, uklęknąłem, zrobiłem znak krzyża i nim zdążyłem wstać z kolan usłyszałem od jednej z licznie zebranych tam gówniar, że mam dégage d'ici , bo tu jest dyskoteka, a nie jakiś putain d' église. I faktycznie, poza zewnętrzną strukturą i wewnętrznym układem, nie było tam już nic, co przypominałoby katolicką świątynię.

W takiej oto Francji Macrona, w okresie Wielkiego Postu, płonie nagle prawie siedmiusetletnia Archikatedra. Upada jej iglica. Zniszczenia wyglądają strasznie.

Pogorzelisko nie zdążyło jednak jeszcze wystygnąć, a my albo uznajemy, że był to nieszczęśliwy wypadek albo że działanie celowe, lecz tutaj – oczywista-oczywistość: system na to nie pozwoli - prawdy rzecz jasna nigdy nie poznamy.

Istotne, że zarówno jedna jak i druga wersja w gruncie rzeczy zamyka tę sprawę. Ot, straszna tragedia. Niepowetowana strata dla Francji, Europy, świata, kultury, sztuki lub Kościoła. Powód do załamywania rąk można wybrać do woli.

Co jednak ze znakiem?

Przecież – niech będzie, że tylko ludzie jakoś identyfikujący się z Kościołem, ale już to wystarczy – uwielbiamy powtarzać, że przypadków nie ma, są tylko znaki. Zatem może wypadałoby jednak przestać traktować te słowa jak pustą formułkę do szpanowania własną przenikliwą dalekowzrocznością tudzież głębią wewnętrznych przeżyć duchowych podczas pełnych uniesień spotkań bractw rycerskich lub kurkowych i zadać sobie pytanie:

Jakie mam wyciągnąć wnioski z tego znaku? Jest on w końcu tak jaskrawy, że tylko jakiś ciężki przypadek może tego nie zauważyć.

Sam uważam, że wbrew pozorom nadzieja jest. Fundamenty, ołtarz i krzyż ocalały.



tagi: pożar  znaki  przypadki  notre dame 

przemsa
16 kwietnia 2019 16:56
61     2719    7 zaloguj sie by polubić
komentarze:
gorylisko @przemsa
16 kwietnia 2019 18:00

ocalała też Korona Cierniowa... też tak uważam, że to jest znak nadziei dla Francji zwłaszcza kiedy zobaczyłem zdjęcią klęczących ludzi... póki masz siłę odmawiać różaniec czy wzywać matki Bożej i jej Syna...nadzieja jest zawsze...

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @przemsa
16 kwietnia 2019 18:12

Ja odczytuje to wylacznie jako Znak. Moze to straszne co teraz powiem, ale taka refleksja mnie dzisiaj naszla, ze pal szesc te mury, ale to wszystko jest -powinno byc - wolaniem o powrot Francuzow do wiary. Nadzieja w ich mlodziezy. Praktykujaca francuska mlodziez (osmiele sie powiedziec) jest bardzo gorliwa. Przyklad widzielismy wczoraj - mlodzi chlopcy i dziewczyny na kleczkach odmawiajacy rozaniec.

Macron oglosil zrzutke, wszyscy sie zrzucaja na "zabytek kultury", a koncert w celu zbierania datkow oglaszaja w Wielka Sobote wieczorem. Czy to nie potworne? Jesli tak - to nie mam nic przeciwko temu, zeby te mury do konca runely...

zaloguj się by móc komentować

przemsa @jestnadzieja 16 kwietnia 2019 18:12
16 kwietnia 2019 18:14

Ja również. To znak bez dwóch zdań. 

 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @gorylisko 16 kwietnia 2019 18:00
16 kwietnia 2019 18:14

Racja. Korona również ocalała. 

 

zaloguj się by móc komentować

gorylisko @przemsa 16 kwietnia 2019 18:14
16 kwietnia 2019 18:22

pozostaje pytanie czy aby przypadkiem nie jest to zapowiedz zbawienia przez krzyż... Francja będzie musiała być ukrzyżowana... akurat przypadkiem odsłuchałem wykład Coryllusa sprzd dwóch lat w którym opowiadał, że Katalonia i inne takie to zapowiedz podziału Francji, Hiszpanii i nie tylko... ciekawe co z nami ?

w każdym razie Bóg niejeden raz wspominał o Kosciele w sercu a nie w murach... zś Jezus w Wielki Tydzień zapłakał nad Jerozolimą... co się ziściło jakiś czas póżniej, pytanie brzmi czy my w Europie mam aż tyle czasu czy tylko tyle... Bóg jeden raczy wiedzieć... ale Francji nie zazdroszczę...

zaloguj się by móc komentować

przemsa @gorylisko 16 kwietnia 2019 18:22
16 kwietnia 2019 18:23

Jak napisałem na końcu: nie jestem wcale pesymistą. 

 

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @przemsa 16 kwietnia 2019 18:14
16 kwietnia 2019 18:27

Zdjecie z lotu ptaka, na ktorym widac plonacy dach katery w ksztalcie krzyza tez robi wrazenie

 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @jestnadzieja 16 kwietnia 2019 18:27
16 kwietnia 2019 18:28

Nie widziałem, dzięki. Poszukam. 

 

zaloguj się by móc komentować


tomciob @przemsa
16 kwietnia 2019 18:48

No to przypomnijmy sobie dwa "nasze" kościoły, które zapaliły się też całkiem niedawno:

https://d-nm.ppstatic.pl/kadr/k/r/3c/76/5cb5ec776cd00_o,size,933x0,q,70,h,df4b8f.jpgźródło

Chodzi oczywiście o Białystok i Gdańsk. A co do znaków. Tam 2000 lat temu gdzie zaczynało się chrześcijaństwo nie było żadnych katedr. O dziwo nie przeszkodziło to w rozwoju wiary. Czemu?

Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować


jestnadzieja @przemsa
16 kwietnia 2019 19:34

Prof. Kucharczyk, w podobnym tonie - o znakach: (jego tekst jest z 18:51)

https://www.pch24.pl/grzegorz-kucharczyk--notre-dame-domem-bozym-czy-centrum-dialogu-,67613,i.html

zaloguj się by móc komentować

przemsa @tomciob 16 kwietnia 2019 18:48
16 kwietnia 2019 19:36

No dlaczego? Pytam najpierw, później się zastanowię :)

 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @jestnadzieja 16 kwietnia 2019 19:34
16 kwietnia 2019 19:37

Przeczytam. Dziękuję. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @przemsa
16 kwietnia 2019 19:46

Ale o co chodzi? Jakobini kontynuują dzieło, którego nie sfinalizowali po 1789 roku.

Postępują identycznie jak wszyscy tzw. rewolucjoniści, jak świat długi i szeroki. Zaczynają od niszczenia instytucji religijnytch, potem niszczenia kadr  tych instytucji, a potem likwidują budynki kultu.

zaloguj się by móc komentować

emi @przemsa
16 kwietnia 2019 20:00

W dzisiejszym Naszym Dzienniku piękny, czysty tekst Benedykta XVI  (przedruk z "Klerusblatt" z 11 kwietnia 2019 ) pt. Odnaleźć żywy Kościół

zaloguj się by móc komentować

boson @przemsa
16 kwietnia 2019 20:01

warto pamiętać że JPII odbył 9 pielgrzymek do Polski ale "następna" była Francja - 8 razy

zaloguj się by móc komentować

przemsa @stanislaw-orda 16 kwietnia 2019 19:46
16 kwietnia 2019 20:06

Chodzi o znaki. I przypadki, których nie ma. 

 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @boson 16 kwietnia 2019 20:01
16 kwietnia 2019 20:06

Nie wiedziałem. 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @emi 16 kwietnia 2019 20:00
16 kwietnia 2019 20:06

Znajdę. Dziękuję. 

zaloguj się by móc komentować

boson @przemsa 16 kwietnia 2019 20:06
16 kwietnia 2019 20:10

JPII szczególnie kochał Francję

zaloguj się by móc komentować


bolek @jestnadzieja 16 kwietnia 2019 18:12
16 kwietnia 2019 20:46

"to wszystko jest -powinno byc - wolaniem o powrot Francuzow do wiary. Nadzieja w ich mlodziezy."

Sorry, że marudzę i w ogóle, ale to jest raczej wołaniem na puszczy. Miałem okazję poznać francuską młodzież, wymiana szkolna, i generalnie była to banda zlewaczałych, rozpuszczonych bachorów. Z drugiej strony strony na ŚDM była spora reprezentacja francuska. Smutne to wszystko :(

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @bolek 16 kwietnia 2019 20:46
16 kwietnia 2019 20:55

Ale ja nie mowie o mlodziezy francuskiej w ogole, tylko o francuskiej mlodziezy katolickiej. Oni sa bardzo "serio", smiem twierdzic ze bardziej niz polscy mlodzi katolicy. Ale chodzi o bardzo waska grupe, to prawda.

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @bolek 16 kwietnia 2019 20:46
16 kwietnia 2019 21:15

Tam we Francji bardzo mocno odradza sie tradycjonalizm, glownie wsrod mlodych. W sieci jest sporo filmow z ostatnich lat z pielgrzymki do Chartres. Serce rosnie. Na przyklad taki z zeszlego roku:

https://www.youtube.com/watch?v=k4M3oNgVa7E

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @przemsa
16 kwietnia 2019 21:40

Tam dużo więcej ocalało. Np Organy Wielkie. Bo te drugie,  nowe, zalane. 

Rzecz w tym że Macron już zapowiedział że odbudowa zjednoczył całą Francję bez względu na religię..

Czyli jak już było w budynku katedry za Rewolucji..

.

 

zaloguj się by móc komentować

bolek @jestnadzieja 16 kwietnia 2019 21:15
16 kwietnia 2019 22:16

Tak trzymać! :)

PS

Od rana mam zły humor dlatego taki marudny jestem ;-)

zaloguj się by móc komentować

tomciob @przemsa
16 kwietnia 2019 23:12

Jest taka interesująca "polonica" związana z Katedrą, cytuję za Wiki:

"W skarbcu katedralnym znajduje się relikwiarz drzewa Krzyża Świętego, który był obecny przy koronacji królów Polski od czasów Władysława Jagiełły poczynając. Stanowił on część skarbca koronnego, który w 1669 roku wywiózł bezprawnie po abdykacji król Jan II Kazimierz".

Jak widać nie tylko Bona wywoziła z Polski co nieco.  Ale może dzięki temu relikwiarz jednak ocalał? W całej tej historii z Katedrą pytanie jakie mnie nurtuje to: czemu Rewolucja Francuska nie zburzyła tej Katedry. Tej i innych kościołów. Może było ich po prostu za dużo do zburzenia, a może to była rewolucja inna niż nam się ją przedstawia?

zaloguj się by móc komentować

tomciob @tomciob 16 kwietnia 2019 23:12
16 kwietnia 2019 23:21

No proszę. Ciało króla po śmierci udało się sprowadzić do Polski:

"Po długoletniej wojnie ze Szwecją w latach 1655-1660 r. stan wewnętrzny Rzeczypospolitej nie przedstawiał się dobrze. Wyniszczony wojną kraj trzeba było odbudować, ale nowych konfliktów, w tym również wewnętrznych, nie udało się uniknąć. Jan Kazimierz musiał się zmagać z opozycją magnatów, którzy pragnęli wzmocnienia swoich wpływów kosztem króla, czego wyrazem był rokosz Jerzego Lubomirskiego, sprzeciwiającego się domniemanym królewskim planom wprowadzenia absolutyzmu, wzorowanego na modelu francuskim (król był bardzo silnie związany z Francją przez swoją żonę Marię Ludwikę).

Walki z rokoszanami poważnie podkopały autorytet królewski, którego nie udało się już wzmocnić. Śmierć królowej 10 maja 1667 r. była kolejnym ciosem dla osamotnionego w swoich zmaganiach władcy, coraz poważniej myślącego o abdykacji. Decyzja o rezygnacji z tronu wywołała zaskoczenie, a niekiedy i opór znacznej części szlachty, nawet tej dotychczas wyraźnie wrogiej Janowi Kazimierzowi. Król jednak pozostał nieugięty i 16 września 1668 podpisał stosowny akt zrzeczenia się korony królewskiej. Początkowo pozostawał jeszcze w kraju, dzieląc czas między huczne rozrywki a kontemplację u kamedułów na Bielanach pod Warszawą i w sanktuarium maryjnym w Sokalu. Jeszcze przed elekcją Michała Korybuta Wiśniowieckiego opuścił na zawsze Warszawę i wyjechał do odziedziczonych po matce dóbr w Żywcu.

Po wyborze nowego króla udał się do Francji, gdzie król Ludwik XIV zaoferował mu gościnę. Ponoć na decyzję o emigracji miał wpłynąć przede wszystkim fakt, że nowym koronowanym władcą Polski został dotychczasowy poddany Jana Kazimierza, a ekskról nie mógłby znieść życia pod jego panowaniem. We Francji otrzymał za to dość znaczne dobra kościelne, a na swoją siedzibę wybrał słynne opactwo Saint-Germain-des-Prés pod Paryżem - jedno z siedmiu, jakie mu przyznano. Obejmując funkcję opata komendatoryjnego (posiadającego jedynie tytuł oraz prawo do dochodów), pozostał więc nadal osobą świecką, dodatkowo posiadającą wcześniej otrzymaną godność kardynała. Były król zamierzał się ożenić z siostrą swojej zmarłej żony, Anną, wdową po palatynie reńskim, lecz jego niespodziewana śmierć nie pozwoliła mu na realizację tych planów.

Jan Kazimierz zmarł 16 grudnia 1672 r. w Nevers w wyniku udaru mózgu lub zapalenia płuc. Tam też odbył się jego uroczysty pogrzeb, a serce przekazano do podparyskiego opactwa. Z inicjatywy Jana III Sobieskiego ciało króla w trzy lata później zostało sprowadzone do Polski, gdzie złożono je pod kaplicą Wazów w katedrze wawelskiej, obok żony i ich dwójki wcześnie zmarłych dzieci". źródło 

Może nadszedł stosowny moment aby sprowadzić z powrotem wywiezioną relikwię?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @tomciob 16 kwietnia 2019 23:12
17 kwietnia 2019 07:39

Gdyby Rewolucja Antyfrancuska potrwała dłużej, jakobini  zdążyli  by by wyburzyć wszystkie świątynie katolickie.

Po prostu wówczas zabrakło im czasu, ale jak widać ich ideowi bękarci nie rezygnują z tego pomysłu.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @przemsa
17 kwietnia 2019 08:33

To jest znak ,ze Francji sa potrzebne msze i modlitwy o uzdrowienie i uwolnienie.. Egzorcyzmy.. My Katolicy winnismy modlic się aby Francja sie nawróciła. 

Francja liczy sobie okolo 67mil osób, tylko 6% jest Katolików. Najstarsza córka KK jest opętana.

Nie umiem sobie wyobrazić jaka droge Francja  musi przebyć ,zeby wrócić  do wiary i odpokutować grzechy ,czyli dwustuletnie efekty rewolucji francuskiej..

zaloguj się by móc komentować

przemsa @przemsa
17 kwietnia 2019 08:47

"Francja liczy sobie okolo 67mil osób, tylko 6% jest Katolików. Najstarsza córka KK jest opętana"

Nie sadzilem, ze to aż tak. 6%...

 

 

zaloguj się by móc komentować

bolek @przemsa 17 kwietnia 2019 08:47
17 kwietnia 2019 09:09

Na stronie Église catholique en France (Kościół katolicki we Francji) jest taka informacja.

"Le nombre de catholiques en France n'est pas précisément connu : en effet, la collecte de renseignements confessionnels est interdite lors des recensements, et cette information provient donc exclusivement de sondages. L’Église catholique ne fournit pas non plus les chiffres du nombre total de baptisés en France. Ils seraient selon les estimations situés entre 42,8 et 45,4 millions, soit 67,6 à 71,7 % des français."

Czyli w wolnym tłumaczeniu guglowym:

"Liczba katolików we Francji nie jest dokładnie znana: w rzeczywistości gromadzenie informacji wyznaniowych jest zabronione podczas spisów powszechnych, a zatem informacje te pochodzą wyłącznie z ankiet. Kościół katolicki nie podaje również danych dotyczących całkowitej liczby ochrzczonych we Francji. Szacuje się, że wynosi od 42,8 do 45,4 mln, czyli 67,6 do 71,7% Francuzów."

 

zaloguj się by móc komentować

Draniu @przemsa 17 kwietnia 2019 08:47
17 kwietnia 2019 09:14

Właśnie dlatego społeczność  katolicka jest atakowana, bo jest nieliczna, a w zwazku z tym slaba..Burzenie Kościołów,podpalania i wszelkiego rodzaju wandlizmy ,profanacje itp. są non stop uskuteczniane.. 

Ta szczatkowa społeczność nawet widoczna w tv, garsteczka Katolikow modlila sie na ulicy Paryza.

Osobiscie sądzę ,aby KK przetrwał  w Europie powinna być przeprowadzona krucjata.. Jak ona powinna wyglądać i jaka forme przyjęć we wspoczesnym swiecie , nie mam zielonego pojęcia..Ale wiem jedno i jestem tego samego zdania co Coryllus.. KK nie powinien kokietować ..

zaloguj się by móc komentować

bolek @Draniu 17 kwietnia 2019 09:14
17 kwietnia 2019 09:28

Możesz podać źródło do tych "6%"? Zastanawiają mnie te rozbieżności, spore swoją drogą :)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @bolek 17 kwietnia 2019 09:28
17 kwietnia 2019 09:35

te 6 procent to pewnie dotyczy Paryża, gdzie jakies 60 procent populacji to są obywatele Francji  w pierwszym pokoleniu,.

zaloguj się by móc komentować

bolek @stanislaw-orda 17 kwietnia 2019 09:35
17 kwietnia 2019 09:47

60? Obstawiam, że więcej.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @bolek 17 kwietnia 2019 09:47
17 kwietnia 2019 12:38

Zgadza sie, jest okolo 60% ochrzczonych tak podaja zrodla statystyczne, ktore jak sam zauważyłeś to sa tylko szacunki, praktykujacych jest znacznie mniej. Te 60 % to jest 40 mil osob, przy takiej liczbie sadzisz ,ze Katolicy we Francji byliby az tak slabi? Po pożarze w Katedrze nie beda się odbywaly msze , medzy innymi taki  byl cel  podpalenia, na jak dlugo nikt z nas nie wie i czy w ogole beda sie odbywaly w przyszlosci. W mszach glownie uczestniczyli turysci Katolicy.12 mil turystow co roku odwiedza Katedrę.Moim źródłem  co do danych ,byla rozmowa z ksiedzem.A w Paryzu Katolików  to juz  w ogole jest szczątkowa liczba .W sprawozdaniach tvp w dniu podpalenia Katedry nie zauważyłem aby to Katolicy wypowiadali się ..Natomiast , nie wiem jak relacjonowała TV Trwam . 6 % przeklada sie na ponad 4 mil praktykujacych Katolików we Francji, osobiscie uwazam,ze jest to ralna liczba. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Draniu 17 kwietnia 2019 12:38
17 kwietnia 2019 12:42

Zaczęli o ponad 100 lat wcześniej niż bolszewicy walkę z religią, i prowadzą ją konsekwentnie do dzisiaj, no to i efekt musi być.

 

zaloguj się by móc komentować

Draniu @stanislaw-orda 17 kwietnia 2019 12:42
17 kwietnia 2019 13:27

Również nic nie wiemy na temat apostazji we Francji, ktorej mozna dokonac listownie, niektóre źródła podaja liczbe okolo tys. osob rok w rok, wystepuja z KK.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @Draniu 17 kwietnia 2019 13:27
17 kwietnia 2019 13:36

Jakkolwiek, to na szczęście nie jest 6%. 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Draniu 17 kwietnia 2019 12:38
17 kwietnia 2019 14:00

Gdy rozpoczęto budowę katedry to cały czas msze się tam odbywały. 

Najpierw zbudowano część z organum... powstała fundamentalna muzyczna szkoła Notre Dame, wszystko w oparciu o te pierwsze organy. 

Tamta muzyka to podstawa muzyki kościelnej. 

A organy główne przetrwały. Zalane są tylko te nowe. 

 

I jest cała kaplica Matki Boskiej. Częstochowskiej. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

syringa @tomciob 16 kwietnia 2019 18:48
17 kwietnia 2019 14:01

Dziwne pytanie - o co chodzi?

Jezus chodzil boso z 12. nieukami (a na pewno marnie wyksztalconymi) I co z tego ? My mamy tez boso po Polsce?

Katedry gotyckie to byl kolejny rozkwit gorliwosci wiary -po np. sztuce bizantyjskiej (wspaniala Hagia SOfia, San Apolinary Nuovo w Rawennie, kaplica San Zeno ) Ech dlugo by wymieniac! (no i oczywiscie Plac sw Piotra w Rzymie -tez spiewa)

"Ad maiorem Dei gloriam -" (a nam do zachwytu i umocnienia.)

tak tez pisal JSBach na kazdym swym rekopisie.

Moze wlasnie dlatego  spalona-by zasiac zwatpienie i pesymizm

zaloguj się by móc komentować

syringa @stanislaw-orda 16 kwietnia 2019 19:46
17 kwietnia 2019 14:05

Juz probowali -bez skutku -w NOtre Dame byly orgie z naga kobieta na oltarzu . Parodie Procesji Eucharystycznej etc.

DLatego w II. pol XIXw zbudowano jako ekspiacje z ekscesy rewolucji -kosciol Sacre Coeur na Montmartrze widzialny zewszad (nie wiem czy jeszcze, czy nie przyslonili go wiezowcami -dawno tam nie bylam

zaloguj się by móc komentować

syringa @tomciob 16 kwietnia 2019 23:12
17 kwietnia 2019 14:11

NIe byla inna

Burzono pomniejsze palace zwlaszcza na prowincji  -lud.

Wazniejsze mialy isc "w rece ludu"

A z katedr -w tym NOtre Dame - zrobiono "swiatynie rozumu"

I " masonskiej Najwyzszej istoty" (bo cos motlochowi trzeba bylo zostawic) -nie tak od razu wszystko ....

 

Prosze przeczytac "Czarne karty rewolucji francuskiej" (tak ze 3 lata tremu wyszlo)

Tam to dopiero mozna sie dowiedziec! (Prace historykow franc -bdb udokumentowane

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @przemsa
17 kwietnia 2019 14:14

Muzułmanie włączają się w odbudowę katedry..dałam link u siebie 

.

 

zaloguj się by móc komentować

bolek @Draniu 17 kwietnia 2019 12:38
17 kwietnia 2019 14:44

OK. Przy pierwszej wzmiance brakło mi tego słowa klucza "praktykujący" ;-)

zaloguj się by móc komentować

pink-panther @syringa 17 kwietnia 2019 14:11
17 kwietnia 2019 14:49

Sorry, że się wetnę. Ktoś wczoraj poinformował, że do rewolucji francuskiej w okolicach Notre Dame de Paris było 17 dużych kościołów . Antyklerykałowie francuscy (czytaj:dzika banda) zniszczyli fizycznie  - 15. Zostały dwie katedry: Notre Dame de Paris i San Sulpice. Obie zaatakowane "przez żywioł" właśnie teraz. 

zaloguj się by móc komentować

valser @przemsa
17 kwietnia 2019 15:34

Jesli chodzi o tzw. znaki, to trzeba uwazac, zeby to sie tak nie skonczylo jak tutaj

zaloguj się by móc komentować

tomciob @syringa 17 kwietnia 2019 14:01
17 kwietnia 2019 16:01

Pytanie może jest dziwne ale stosunkowo proste. Pytanie brzmi: co jest Kościołem? Mury katedry, czy ludzie, którzy ciągną do tych murów. Mury są zmienne i niestałe, jak widać na przykładzie katedry. Ludzi też tacy bywają. Co więc jest owym Kościołem? Spotkanie. Spotkanie z Bogiem, z Bogiem i z drugim człowiekiem, a dokładniej z Bogiem w drugim człowieku. To jest Kościołem, a nie katedra Notre Dame de Paris czy kompozycje JSBacha.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @tomciob 17 kwietnia 2019 16:01
17 kwietnia 2019 16:19

Tu nie ma żadnej opozycji. Katedra Notre Dame czy kompozycje Bacha są ważną częścią Kościoła również go tworzącą. Moim zdaniem takie dywagacje są nieuzasadnione i bezcelowe. 

 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @valser 17 kwietnia 2019 15:34
17 kwietnia 2019 16:23

A jeżeli chodzi o przypadki? ;-)

 

zaloguj się by móc komentować

valser @przemsa 17 kwietnia 2019 16:23
17 kwietnia 2019 16:35

Jak na tym urywku. Same ciezkie i raczej nieuleczalne. Medycyna je zna, ale jest bezradna.

zaloguj się by móc komentować


boson @przemsa 16 kwietnia 2019 20:15
17 kwietnia 2019 16:42

aha, myślisz że to było turystyczne zauroczenie...

zaloguj się by móc komentować

syringa @pink-panther 17 kwietnia 2019 14:49
17 kwietnia 2019 16:52

Tak, a reszte dokonczyl baron Haussmann burzac cala sredniowieczna zabudowe w okolicach NOtre Dame w ramach "modernizacji"

zaloguj się by móc komentować

syringa @przemsa 17 kwietnia 2019 16:19
17 kwietnia 2019 16:59

WLasnie tak.

A myslenie ze "tylko spotkanie czlowieka z BOgiem" etc -jest protestanckie: po co nam Kosciol? I juz tylko krok do - "MY jestesmy kosciolem"

A ja balabym sie o katedre w Kolonii -juz i tak postawili w najblizszym sasiedztwie wielki meczet, ale mimo wszystko jest to niezapomniany widok gdy dojezdza sie do miasta i widzi sie te wspaniale wieze i masyw gorujacy nad miastem i rzeka.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @boson 17 kwietnia 2019 16:42
17 kwietnia 2019 20:48

Nie wiem do czego zmierzasz. 

 

zaloguj się by móc komentować

tomciob @przemsa 17 kwietnia 2019 16:19
17 kwietnia 2019 21:19

Nie potrzebuję potwierdzenia ani zaprzeczenia tego co myślę. Jak katedra Notre Dame zostanie nawet zburzona nie będzie to miało wpływu na moje zdanie, a z tego co wiem zostanie odbudowana bo już zebrano na odbudowę (deklaracje) 800 mln € chociaż potrzeby są szacowane na 2 mld €. Jest taka katedra w Hiszpanii Sagrada Familia która jest budowana już od 1882 roku i jeszcze nie skończona. Czas nie ma tu zbyt dużego znaczenia wobec idei budowy katedry. Tak więc przyznaję Ci racje. Takie dywagacje są bezcelowe.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @tomciob 17 kwietnia 2019 21:19
18 kwietnia 2019 05:19

Miło się zgadzać. Pozdrawiam.

 

zaloguj się by móc komentować

Draniu @tomciob 17 kwietnia 2019 21:19
18 kwietnia 2019 10:13

Postrzgasz tylko fragment, nie widzisz calego obrazu zniszczeń, profanacji ,wandalizmu jaki sie odbywa we Francji w obiektach sakralnych.. . Wierzysz panstwu ,ktore jest wlascicielem tych obiektów,państwu ktore woli burzyc kościoły,niz jej chronic.Panstwu ktore od dwustu lat walczy z KK, zawlaszcza majatek itp.Panstwo ,ktore zapowiedzialo ,ze nie dołoży sie do odbudowy Katedry..Nie rozumiem Twojego toku myślenia.. Ufasz, ale komu, jakie to organizacje beda zrzadzaly tymi datkami..? Kto bedzie decydowal ? Powtorze , Katedra nalezy do panstwa francuskiego, a nie do KK. Panstwa o tradycjach rewolucji francuskiej. Katedra zostanie zamknieta na dlugie lata. Jak sobie wyobrazasz ,gdzie msze sie beda odbywaly.. To Twoje porownanie uwazam za błędne. Nie zauwazasz zasadniczej roznicy miedzy Hiszpanią ,a Francją.. To sa dwa diametralnie rozne państwa..

A ewangelia jest pełna wypowiedzi na temat znaków.. No ale widzę,ze to jest nie zuwazalne w komentarzach.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować