-

przemsa

My, Polacy, jesteśmy najlepsi na świecie

Gdybyśmy zapytali przeciętnego Amerykanina – wcześniej ustalając, że przez tę przeciętność rozumiemy brak poważniejszych powodów do bycia zgorzkniałym i sfrustrowanym – jaki naród jest najlepszy, bez większego wahania odpowiedziałby, że oczywiście amerykański. Odpytując według tego samego klucza Niemca, Francuza, Hiszpana, Włocha, Anglika, Brazylijczyka, Kanadyjczyka, Japończyka czy Rosjanina, w zdecydowanej większości przypadków usłyszelibyśmy odpowiednio to samo: Nasz jest najlepszy, choć to nie oznacza, że inne są gorsze – ewentualnie tak się zastrzegając każdy z nich mógłby odpowiedzieć.

A co z nami?

Myślę, że sprawy przedstawiają się podobnie. Identycznie  uważamy się za najlepszych na świecie. Jedynym problemem, jaki z tą świadomością mamy jest ten, że z jakichś dziwnych- choć to nie znaczy, że trudnych do zidentyfikowania – powodów wstydzimy się wprost i otwarcie o tym mówić.

Korzystając więc z tej wyśmienitej okazji, jaką jest stulecie odzyskanie przez nasz wspaniały kraj niepodległości przypominam: w przekonaniu o byciu najlepszym nie tylko nie ma nic zdrożnego, ale też nikt nie może nam myślenia w ten sposób o sobie zabronić.



tagi: polacy  polska  stulecie odzyskania niepodległości 

przemsa
11 listopada 2018 10:58
41     1364    7 zaloguj sie by polubić
komentarze:
pink-panther @przemsa
11 listopada 2018 11:37

Naturalnie, że jesteśmy najlepsi. Najlepszy dowód na to jest taki, że "wogle" - JESTEŚMY. A miało nas nie być. I to nadal jakoś się snuje w różnych politycznych kuchniach:))) Najlepsze życzenia na 100-lecie niepodległości.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @przemsa
11 listopada 2018 11:46

miałem okazję "być imigrantem" na londyńskim bruku w latach 1989-1890, czyli wóczas gdy nad Wisła obalano komunizm.

No i na tym bruku napotykałem podobnych sobie imigrantów z PRL-u, bo wsród pracujących "na czarno" przewazali własnie Polacy. Bo przecoez obywatele krajów zrzeszonych w Commonwealth nie byli traktowani wszak jako klasyczni "imigrants".

W zasadzie kazdy pluł na Polske, chcąc w oczach innych uzasadnić, że przyjechał "na saksy" nie po to , by zarobic na samochód, kolorowy telewizor, czy jakies dobra trudno dostepne za żelazna kurtyną, ale z powodu represji reżimu, z powodu ktorych nie dało się żyć w Polsce rzadzonej przez komunistów. Przesada w oczernianiu była zwłaszcza widoczna w rozmowach z anglojezycznymi  mieszkancami Londynu i okolic, jak , dajmy na to, Irish, lub podobni. (niektórzy z nadwislańskich imigrants potrafili się porozumiewać w "małpim jezyku" - w którym wszystko ze wszystkim  "się rymuje").

Aż razu pewnego rasowy Pan Angol, po ichniejszej zawodówce budowlanej, pyta mnie, dlaczego Polacy tak bardzo źle wyrazajja sie o włąsnym kraju, na dodatek do zupełnie obcych nacji.

On, powioada, gdy rozmawia z Niemcem o samochodach, nigdy nie przyzna, ze sa to samochody lepsze od angielskich, nawet jesli w duchu jest przekonany, że tak sparwa ma sie faktycznie. Powioada, ze on zawsze odpowie, że angielskie samochody, nawet jesli nie sa lepsze, to  nie są gorsze od niemieckich.

Nie znalazłem argumentu na takie dictum, natomiast wówczas zrozumiałem, dlaczego to Anglicy będą zawsze w obozie wygranych, a my w tym przeciwnym.

 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @przemsa
11 listopada 2018 11:49

Odradzamy się wciąż jak Fenix z popiołów, więc musimy być najlepsi, choć bez przerwy komuś przeszkadzamy, no i jeszcze na dodatek mieszkamy w pięknym i zasobnym w różne dary natury miejscu. 

zaloguj się by móc komentować

tomciob @przemsa
11 listopada 2018 12:36

Witam.

A najlepszy na świecie jest nasz, polski, system emerytalny. Gra w trzy karty (od razu Franek Dolas mi się przypomina), czy gra w rosyjską ruletkę. Tak więc jest jednak coś co odróżnia w świecie od siebie tych "najlepszych."

Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować


przemsa @stanislaw-orda 11 listopada 2018 11:46
11 listopada 2018 12:49

> zrozumiałem, dlaczego to Anglicy będą zawsze w obozie wygranych, a my w tym przeciwnym.

Nie podzielam tego pesymizmu.

 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @ewa-rembikowska 11 listopada 2018 11:49
11 listopada 2018 12:49

Jakikolwiek by nie był powód - a jest ich wiele - jesteśmy najlepsi i tyle.

 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @tomciob 11 listopada 2018 12:36
11 listopada 2018 12:51

Tak. System emerytalny lub cokolwiek innego, co niby "obala" tezę, że jestesmy najlepsi. Nawet nie chce mi się tego komentować.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @przemsa
11 listopada 2018 13:06

Tylko Dominik Tarczyński nie wstydzi się o tym mówić :-)

zaloguj się by móc komentować

przemsa @gabriel-maciejewski 11 listopada 2018 13:06
11 listopada 2018 13:21

Mój kolega, o którym tu ostatnio wspominam, napisał mi oburzony, że Prezes Jarosław Kaczyński jakoś okrutnie Tarczyńskiego zrugał, ale zapomniałem sprawdzić, o co mu chodziło.

 

zaloguj się by móc komentować

mooj @stanislaw-orda 11 listopada 2018 11:46
11 listopada 2018 14:13

moż epluł na PRL?

Przemsa pisze "my Polacy", Ty "emigranci z naszego/nienaszego państwa mówili o państwie". 

Skłodowska miała piać z zachwytu nad carską Rosją, bo była dumna z bycia Polką?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @przemsa 11 listopada 2018 12:49
11 listopada 2018 14:30

To nie jest pesymizm, bo to się da zmienić. Ale póki się nie zmieni myślenia, ten pesymizm pozostanie realizmem. 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @Grzeralts 11 listopada 2018 14:30
11 listopada 2018 14:46

Możesz zmienić wyłącznie swoje myślenie. Choć Ty akurat nie musisz :)

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @przemsa 11 listopada 2018 14:46
11 listopada 2018 14:49

Ale ja się przepasażowałem przez obce kraje. I nie jako ucieknier, czy ekonomiczny emigrant, tylko na prawach równych z miejscowymi. Nie każdy miał taką możliwość. 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @Grzeralts 11 listopada 2018 14:49
11 listopada 2018 14:53

No nieważne. W każdym razie puenta mojej notki pozostaje niezmieniona. 

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @przemsa
11 listopada 2018 15:01

chciałbym zobaczyć Anglika/Niemca jak w prl-u swoje mądrości by głosił; utożsamianie struktury państwa i jego ideologicznej jedynie słusznej linii sprawowania władzy ze społeczeństwem czy też z Narodem jest błądzeniem po manowcach; ów Anglik jakby sie dowiedzial z pisma urzędowego że ze względy na interes społeczny nie ma już własności [domu/udzialów/akcji/..] to co? piałby z zachwytu?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @mooj 11 listopada 2018 14:13
11 listopada 2018 15:10

Czego nie zrozumiałeś?

zaloguj się by móc komentować

przemsa @qwerty 11 listopada 2018 15:01
11 listopada 2018 15:23

Jestes kolejną osobą, która nie potrafi wybić się ponad doraźne, przyziemne, choć oczywiście ważne problemy i po prostu spróbować przyjąć za swoją refleksję: jestem Polakiem i nie chciałbym być nikim innym; napawa mnie to radością i dumą. 

 

zaloguj się by móc komentować

kamiuszek @przemsa
11 listopada 2018 15:31

:-) Powiem więcej.  Każdy porządny człowiek jest Polakiem

zaloguj się by móc komentować

przemsa @kamiuszek 11 listopada 2018 15:31
11 listopada 2018 15:32

Czyli: kto nie jest porządny, ten jest... :-D

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @przemsa 11 listopada 2018 15:23
11 listopada 2018 15:43

Nie o to chodzi w tym ambarasie

zaloguj się by móc komentować

mooj @stanislaw-orda 11 listopada 2018 15:10
11 listopada 2018 15:45

Nie zrozumiałem dlaczego pod tekstem o dumie narodowej (byciu Polakiem) piszesz tekst mówiący o nieidentyfikowaniu się z podległym państwem i jego produktami, 

"Anglik" nie rozumiał dlaczego mówimy (mówiliśmy) źle o kraju, który nie identyfikowaliśmy z własnym państwem - pal sześć.

Ale Ty? i wysnuwasz wnioski o byciu przegranym dopóki nie zmienimy..czego? Wygrany obóz Polaków dumnyc z Generalnego Gubernatorstwa, Kraju Warty, Zachodniej Ukrainy, PRLu  etc- i w obozie wygranym jesteśmy?

Coś jaśniej trzeba?

 

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @przemsa
11 listopada 2018 15:56

a jakby ktos chcial, jest fajna transmisja:

https://www.youtube.com/watch?v=4HVa9wJ3jZs

 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @qwerty 11 listopada 2018 15:43
11 listopada 2018 17:05

W ambarasie być może. Za to o co chodziło mi w tej notce, jest chyba jasne. 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @jestnadzieja 11 listopada 2018 15:56
11 listopada 2018 17:08

Dzięki.

BTW Nie słyszałem przemówienia Prezydenta, tego wygłoszonego około południa. Ponoć bardzo dobre. 

 

zaloguj się by móc komentować

MZ @przemsa 11 listopada 2018 17:08
11 listopada 2018 17:46

A może w przemówieniu wspomniał coś, o podobych podatkach  kwocie wolnej ,jak w Rumunii,dla Polaków...

zaloguj się by móc komentować

przemsa @MZ 11 listopada 2018 17:46
11 listopada 2018 17:50

Tak. Mówił o podatkach, umowach śmieciowych, aborcji, płacy minimalnej, wieku emerytalnym, cenach paliw oraz małżeństwach homoseksualnych. Jednym słowem skupił się na tym, co najbardziej w tym dniu Miliony Polaków™ interesuje. Za to właśnie go kochamy. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @przemsa 11 listopada 2018 14:53
11 listopada 2018 19:12

Absolutnie. Po prostu staram się zrozumieć rodaków, którzy tego doświadczenia nie mają - bo ono bardzo ułatwia dumę z bycia Polakiem i pozwala odrzucić wszelkie myślowe protezy. Zwyczajnie nie mamy się czego wstydzić wobec innych nacji. Wręcz przeciwnie. Ale nasz byt tutaj utrudnia olbrzymia populacja tych, którzy albo Polakami zwyczajnie nie są, albo wstyd ktoś im za głęboko zaszczepił. 

zaloguj się by móc komentować


tomciob @przemsa 11 listopada 2018 15:23
11 listopada 2018 22:00

Problemem w notce jest jedno zdanie. Zdanie w podsumowaniu. Brzmi ono: "Identycznie, uważamy się za najlepszych naświecie." No, a ja myślę, że to właśnie zdanie jest zdaniem fałszywym. Nie identycznie bo jesteśmy jednak inni i bardzo dobrze, że tacy jesteśmy bo w pewnych aspektach (łatwo się domyśleć w których) mamy zupełnie inną historię niż tacy Niemcy, Anglicy czy Francuzi. I to raczej z tego powinniśmy być dumni.

zaloguj się by móc komentować

jzontek @przemsa
12 listopada 2018 00:15

sekret tkwi w genach. Polacy są pod tym wzgędem "perspektywiczni"

Etruskowie są zaniepokojeni. Proszę zauważyć, że podejmowane z tego właśnie względu koncepcje utworzenia etruskopolonii miały miejsce. Madagaskar "nie wypalił"

zaloguj się by móc komentować

przemsa @tomciob 11 listopada 2018 22:00
12 listopada 2018 06:28

Ok, rozumiem, ale się nie zgadzam. Nie chodzi mi bowiem o to, że mamy takie same - lub nawet podobne - powodu do innych nacji, by czuć się najlepszymi, ale o samo istnienie takiego poczucia.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @jzontek 12 listopada 2018 00:15
12 listopada 2018 06:28

Nie wiem, czy sekret tkwi w genach. Być może. 

 

zaloguj się by móc komentować

lchlip @przemsa
12 listopada 2018 08:56

W myśleniu, iż jesteśmy najlepsi nie ma nic zdrożnego. To teza Autora. Ale dlaczego mamy tak myśleć? Ponieważ to:

-prawda

-poprawia nam samopoczucie

- inni są gorsi

- mamy kompleksy i chcemy się dowartościować

- inni tak samo mówią o sobie

-jesteśmy sfrustrowani 

Odpowiedz można sobie wybrać.

 

zaloguj się by móc komentować

kamiuszek @lchlip 12 listopada 2018 08:56
12 listopada 2018 09:16

Ponieważ "bo tak"

Lchlip,
a właściwie o co Ci chodzi? 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @kamiuszek 12 listopada 2018 09:16
12 listopada 2018 09:39

O to, co zawsze. Żeby przypadkiem nie przeoczono, że to pozytywne uczucie może też wynikać z niskich lub mało chwalebnych pobudek. 

 

zaloguj się by móc komentować

lchlip @kamiuszek 12 listopada 2018 09:16
12 listopada 2018 12:55

Podoba mi się:

ponieważ "bo tak".

Pozostańmy przy tym w tej dyskusji.

 

zaloguj się by móc komentować

lchlip @przemsa 12 listopada 2018 09:39
12 listopada 2018 12:57

Jestem lepszy od Ciebie, więc pozwolę sobie nie odpowiadać.

 

zaloguj się by móc komentować

tomciob @przemsa 12 listopada 2018 06:28
12 listopada 2018 14:09

Ponieważ notka jest o uczuciach, "poczucie bycia najlepszym na świecie" zaliczam do kategorii uczuć, na dodatek indywidualnych, pozwoliłem sobie na dwa rodzaje komentarza. Pierwszy sprowadzał owo "poczucie" do konkretu, a konkretniej do prawa władności jaką wyraża każdy system emerytalny. W polskim systemie emerytalnym nie ma prawa własności, a jest jedynie "vitalna ruletka", w związku z tym uczucie "poczucia najlepszym" Polaka ma prawo być inne niż takiego Amerykanina który żyje w innym systemie prawa własności. Może my Polacy po prostu nie jesteśmy mentalnymi oszustami i kiedy uważamy, że coś jest do d... to nie mamy potrzeby udawać, iż jest cacy. Nazwałbym to szczerością emocjonalną. Drugi mój komentarz dostrzegał kruchość kręgłosłupa na którym oparta została notka. Notka została oparta na bardzo ogólnym stwierdzeniu istnienia "poczucia" (uczucia) u jakiejś narodowej nacji. Tacy na przykład Brytyjczycy mają co roku cyklicznie organizowane kilka festiwali, zwyczajnie "dla ludu." Z czego to wynika, abstrahując, że kiedy na jednym z najważniejszych kiedy wykonywany jest hymn "Good save the Queen" wszyscy wstają i trzymają się za ręce w zupełnie odmienny od naszego sposób. Mianowicie krzyżują ręce przed sobą i tymi skrzyżowanymi rękami łapią sąsiada. Oznacza to ni mniej ni więcej, że różnice w owym "poczuciu" (uczuciu) mogą mieć jakieś głębsze, a chociażby historycznie mentalnie, korzenie. Robienie więc zarzutu albo przytyku z faktu, iż nie mamy ochoty być w takim samym stopniu jak inne nacje "najlepszymi na świecie" uważam za lekie nadużycie. Po prostu.

Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

przemsa @lchlip 12 listopada 2018 12:57
12 listopada 2018 14:13

Coś mi mówiło, że nie zrozumiałeś tej prostej notki. Dzięki za potwierdzenie. 

 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @tomciob 12 listopada 2018 14:09
12 listopada 2018 14:15

Rozumiem o co Ci chodzi, ale moim zdaniem Twoje uwagi to niepotrzebne dzielenie włosa na czworo. Tyle. 

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować